– Az értelmezős szerkezetben rendszerint mind az értelmezettre, mind az értelmezőre külön hangsúly esik, és a beszédben szünet van közöttük, amit vesszővel jelzünk:
Németh Pétert, a szomszédomat kereste.
A polgármesternek, Komáromi Pálnak a javaslatára betonjárdát építenek.
– Ha az értelmező távolabb kerül az értelmezettől, a vesszőt közvetlenül eléje tesszük:
Csak neki szóltam, a barátomnak.
– Ha az értelmező után is szünet van a beszédben, mögéje is tehetünk vesszőt:
Anna, a leánya, varrni tanult. Kertjük díszét, egy öreg diófát, az éjszakai vihar kidöntötte.
Az ilyen közbevetésszerű értelmezőt olykor nem vesszőpárral, hanem gondolatjelpárral (esetleg zárójelpárral) különítjük el:
A baleset sérültjét – a motorkerékpárost – kórházba szállították.
– Ha a kitüntetést, fokozatot, minősítést, rangot jelentő, gyakran határozott névelőt is tartalmazó szerkezet mindkét főtagja ragozható, akkor a személynév után ilyenkor vesszőt teszünk:
Balla Erzsébetnek, Kossuth-díjas írónőnknek
Dömötör Béla, az irodalomtudomány doktora
– Ha csak a végén ragozható a szerkezet, akkor a személynév után nincs vessző:
Szép Izabella PEN-emlékérmessel
– Ha az értelmezett szó vagy az értelmező a "maga" vagy a "mind" névmás, nincs szükség vesszőre:
Magát Bartókot hallottuk a hanglemezről.
A sok pásztor mind muzsikál.
– A szünettel elkülönülő értelmezőszerű, valamint a mondathoz lazán hozzátoldott határozók elé vesszőt teszünk:
A könyvet az íróasztalára, a lámpa mellé tette.
Nagybátyám szombaton érkezett meg, a feleségével együtt.
6.) Szervetlen mondatrészek elé és mögé:
A mondat elején vagy végén álló megszólítást vesszővel választjuk el a mondat többi részétől:
Gyerekek, nézzétek csak!
Nagyon vártalak már, édes fiam.
– Ha a megszólítás beékelődik a mondatba, eléje is, mögéje is vesszőt teszünk:
Most pedig, barátaim, rátérünk a dolog lényegére.
Tudod-e, Sándor, a kötelességedet?
– A legtöbb indulatszó esetén
Vesszőt szoktunk tenni az indulatszók után, illetőleg elé. Az indulatszókat vesszővel különítjük el:
Jaj, eszem a lelked!
Fiatalságunk évei, haj, messze szálltak!
– Ha valamely indulatszó után a "be" vagy a "de" nyomósító szó következik, az indulatszó és a nyomósító szócska közé csak akkor teszünk vesszőt, ha a mondat hangsúly- és szünetviszonyai ezt megkívánják:
Jaj, de elfáradtam!
7.) A gondolatjelhez és a zárójelhez hasonlóan közbevetést is kifejezhet
– Az olyan szót vagy szókapcsolatot, amelyet közbevetésként ékelünk be a mondatba, vesszők, gondolatjelek vagy zárójelek közé tesszük:
István, sajnos, nem tud eljönni.
Bátyámat, a baleset tanújaként, többször is kihallgatták.
Új találmányát – természetesen – azonnal szabadalmaztatta.
– A "mint" kötőszó sokszor beszédszünetekkel határolt közbevetést vezet be:
Ádám barátomat, mint mérnököt, a műszakiakhoz osztották be.
Ádám barátomnak – mint kiválóan képzett mérnöknek – az átlagosnál magasabb a fizetése.
Péter, mint említettem, beteg lett.
A vesszőt ki kell tenni:
– ha bármelyik állítmánynak saját vonzata van:
A résztvevők táncoltak, és ősi jelképeket viseltek. -) Itt az „ősi jelképeket” a kötelező bővítmény, a vonzat.
– még akkor is, ha a vonzat nincs kitéve:
Bement (a boltba), és megvette (a könyvet). -) Bement, és megvette.
– és akkor is, ha a második tagmondat bármi okból hiányos:
A bíróság szakvéleményt kér annak bizonyítására, hogy fennállt-e ez a kóros pszichés állapot, vagy sem.
A király lejött, és a nagyúri rendek.
Nem teszünk vesszőt az alábbi esetekben:
– Az állítmányoknak nincs saját vonzatuk: azaz ha van, az közös:
Állt és nézelődött.
Megunja és leveti az egyenruhát.
– Névszói állítmányok esetén, ha egyiknek sincs saját vonzata, és a második nem hátravetés:
A pislogóhártyának köszönhetően a szem állandóan nedvesen tartható és tisztítható a portól.
– Az állítmányok párhuzamos szerkezetet alkotnak, és tisztán kapcsolatos viszony van közöttük:
Nem tudta eldönteni, hogy iskolába menjen vagy otthon maradjon.
– Ha két állítmány közös bővítménye a második állítmány után szerepel, nem tesszük ki a vesszőt, még ha van is saját bővítményük:
Zoli nagyon komolyan fogta fel és kitűnően oldotta meg a feladatot.
Fakultatív a vesszőhasználat az alábbi esetekben:
– Ha két állítmánynak saját bővítménye is van, közös bővítményük azonban az első állítmány előtt szerepel:
Attila könyvborítókat tervezett(,) és illusztrált képekkel.
– Ha két állítmánynak saját bővítménye is van, közös bővítményük azonban a második állítmány után szerepel, és ez a bővítmény alany:
Összevissza repkedtek(,) és fülsiketítően csiviteltek a madarak.
– Ha az állítmányoknak saját alanyuk van, de közös bővítménnyel is rendelkeznek:
A tanár feladta(,) és a tanulók megírták a házi feladatot.
Tudom, hogy ez így egyszerre sok, de úgy gondolom, attól még lehet hasznos. Általában megírok egy fejezetet, kinyomtatom, és utána szoktam átnézni a szöveget, vagyis magamnak lektorálom le. Ha valami nem tiszta, hogy most oda tegyek vesszőt, vagy se, akkor előveszem ezt a kis jegyzetemet, és puskázom belőle. Ha még így sem vagyok biztos benne, akkor még mindig ott az utolsó mentsvár, a gugli.